Betala säkert med Klarna – Fri frakt från 500kr

Great earth-logga

Great Earths hållbarhetsrapport - 2022

Artikelbild

"2300 burkar räddade från kassering", "ät bara det du behöver "och "stor flytt av både produktion men även kontoret". Detta är tre av de otroligt spännande sakerna vi redovisar i vår hållbarhetsrapport för 2022.

Läs om varför vi jobbar med hållbarhet och vilka förbättringar vi gjort under 2022.

Varje år släpper vi en hållbarhetsrapport. Faktiskt så lägger vi ner väldigt mycket tid och energi på den. Just eftersom den är så viktig för oss. Eller helt ärligt så är rapporten i sig inte huvudsaken, men den är en sammanfattning av allt det hårda arbete vi lägger ner varje år på att göra bättre. På att vara bättre.
Någonstans längs vägen med vårt mål att få er, våra kunder, att må lite bättre har vi även insett att vi behöver göra detsamma med planeten. För oss har dessa två blivit synonyma med varandra. Vi tror att varje människa som har ork, energi och mår allmänt bra kommer se till att sin omgivning gör detsamma. Vi tror att så länge vi jobbar för att minska vårt avtryck på planeten så kan vi inspirera till att fler gör det.
För att inte bara prata visionärt och faktiskt visa på vad vi gör kommer nedan en sammanställning av våra bästa förbättringar under året.

 

2,5 till 0,3 varv runt jorden i transportsträcka

Under 2021 hade vi fortfarande en stor del av vår produktion i USA. Detta eftersom vi har komplexa produkter med hög teknisk funktionalitet. Enkelt sagt, vi jobbar efter en otroligt hög standard när det kommer till tillverkning och olika tekniker. För vi vill att våra kosttillskott ska fungera bäst. Tidigare fanns dessa tekniker i USA. Under 2022 gjordes dock ett grundligt arbete med att utvärdera partners som ligger närmare. Och ingen blev väl gladare än vi när det visade sig att vi kunde flytta 95% av vår produktion inom Skandinavien istället. Helt utan att rucka på varken kvalitet eller teknik.
Däremot jämförde vi CO2 utsläppen och transportsträckan med tidigare produktion till nuvarande. Våra val under 2022 innebär att vi reducerat vår transportsträcka från 2,5 varv runt jorden till 1,3. Och under 2023 kommer vi istället komma ner till 0,3 varv.

Save A Pill - Nytänkade för att minska svinn = 2300 burkar räddade

Alla produktbolag har viss kassation av produkter på grund av etiketter som sitter snett eller förpackningar som har hamnat i kläm under transport. Så även vi och med innehållet fortfarande i perfekt skick så ville vi hitta en lösning för att slippa kassera dessa produkter. Ur detta sprang hållbarhetsinnovationen ”Save A Pill”. Vi märkte att många konsumenter vill få möjligheten att välja produkter med skavanker eller kort datum. Initiativet ledde till att vi under 2022 räddade hela 2300 burkar från att kasseras.

 

 

Behovstest - 185 000 genomförda test

I april 2021 så lanserade vi första versionen av vårt behovstest. Vi visste utifrån antalet frågor till vår kundtjänst att en av de vanligaste frågorna var just vilka kosttillskott jag utifrån min livssituation behöver. Det är för oss viktigt ur ett hållbarhetsperspektiv att du bara äter det du behöver äta. Både utifrån din personliga ekonomi att du inte skall spendera pengar på det som du inte behöver men även utifrån belastning på produktionssidan då vi inte skall producera saker i onödan. Under 2022 fortsatte vi med att optimera och förbättra testet ytterligare för att ge dig ännu bättre rekommendationer.

När vi summerar 2022 har vi 185 000 genomförda behovstest. Det tycker vi är toppen!

 

 

Förbättrad fyllnadsgrad i våra burkar

Har du lagt märke till att våra burkar ändrar storlek ibland? Innehållet är detsamma men burkarna blir mindre. Det hör samman med vårt arbete att förbättra vår fyllnadsgrad. Vi kan väl alla relatera till när vi köpt en chipspåse och öppnar den bara för att se att den knappt är halvfull, resten är luft...

Vi tycker detta känns onödigt med vår typ av produkt. Därför försöker vi hela tiden optimera fyllnadsgraden på våra burkar. Under 2022 förbättrade vi oss och har du 69% fyllandsgrad. Det är en förbättring från 2021 då vi låg på 65%. Det är ett arbete som hela tiden sker stegvis. Tyvärr är det inte så enkelt att bara ta fram nya burkstorlekar hela tiden.

 

 

95% producerat i Skandinavien = från 2,5 varv runt jorden till 0,3

Great Earth har komplexa produkter med hög teknisk funktionalitet. Time Release, Portamins & TRAACS är några av de teknologier som gör våra produkter unika. Vi har därför haft vå produktion i USA där de har denna höga tekniska förmåga.
Under 2021 så utvärderade vi 14 producerande enheter och kunde till vår glädje konstatera att denna tekniska förmåga nu hade skapats i vår närhet. 2022 flyttade vi 95% av vår produktion från USA till Skandinavien.
Då vi nu jämför såväl CO2 utsläppen samt transportsträckan för vår New York baserade produktionsenhet och de Skandinaviska så ser vi med glädje att transportsträckan krympt drastiskt. Under 2022 så innebar detta att vi reducerade från 2,5 varv till 1,3 varv runt jorden i transport. Då vi framöver får ett helt år med kortare transport så kommer vi komma ned till 0,3 varv. I Sverige kallar vi detta närproducerat men vårt Norska grannland har ett bättre ord tycker vi. De kallar det för ”Kortreist”.

Under 2022 reducerade vi även vår CO2 utsläpp med 85,3%. Detta till följd av närmare produktion, bättre frakt ut till kund samt flertalet förbättringar i hela produktions och logistikledet.

 

Good life - great workspace

Att vara en bra arbetsplats ser vi som en del av vårt hållbarhetsarbete. Motiverade medarbetare som gillar att gå till jobbet är vår främsta tillgång i företaget. Vi har genom åren genomfört en rad förbättringar för våra anställda och vi arbetar kontinuerligt för att exempelvis minska sjukfrånvaro. Under 2022 minskade våra sjukdagar från 100 st till 73 st.

I vår strävan efter att vara Great Work Place är våra medarbetares välmående viktigt och vi vill med handlingskraft, öppenhet och integritet lyfta alla aspekter av hälsa genom livets skeden. Jämnställdhet för oss är ung, gammal - man, kvinna och att vi kommer från olika kulturell bakgrund. Där kulturell bakgrund inte betyder var du är född utan vilka erfarenheter du har med dig. Vi strävar såklart också efter att ha en jämn fördelning av kvinnor och män, bland våra medarbetare, på ledande befattningar och i styrelsen. Såhär sammanfattar vi det i siffror: I vår styrelse är 34% kvinnor och 66% män. Ledande befattningar i verksamheten innehas av 84% kvinnor och 16% män. Totalt är fördelningen mellan alla anställda 85% kvinnor och 14% män.

 

Ett nytt hem

Vår logistik spelade ”Tetris på lagret” alltför ofta med lastpallarna. Detta var inte bra för varken för arbetsmiljö eller ekonomi då allt tog mycket längre tid än det behöver. Så något behövde göras. 2022 pågick ett större arbete med arkitekter, LEAN experter (för att se på flöden) och alla medarbetare för att forma våra nya lokaler. Byggnationen tog hela 2022 och själva flytten gick direkt efter nyår 2023. Vi valde plats för de nya lokalerna så att vi ligger central i logistikcentret i Gävle. Vi har nu 100 m till vår huvudfraktleverantör vilket har många fördelar. Läget är också sådant att våra samarbetspartners, oavsett om de kommer från norr eller söder enkelt komma till oss oavsett om de kommer med bil eller tåg. Lokaltrafik är en självklarhet och en säker cykelbana från Gävle centrum underlättar för de av oss som vill cykla till jobbet. Ur ett hållbarhetsperspektiv så ser vi markant förbättring av arbetsmiljö, snabbare och enklare flöden samt mer effektiva transporter.

 

Framtiden är vår, er och planetens!

Hur kan vi på Great Earth skapa förutsättningar för att människor ska må bra nu, år 2030 och framåt? Det är ett konstaterat faktum att maten vi äter innehåller allt mindre näring. Det är svårt att få i sig allt man behöver via kosten även om man försöker. Och det är varken rimligt eller hållbart att vi ska äta enorma mängder fisk eller broccoli för att tillgodose våra behov. De flesta av oss behöver – och kommer att behöva – lite support för att njuta av livet fullt ut och känna kraft i vardagen. Kraft som kommer att behövas för att driva igenom förändringar i våra yrkesliv, ta hand om familjen eller what-ever-life-throws-at-you.
Här är några av de områden vi lägger extra energi på framåt – för att kunna fortsätta bidra till människors välmående och samtidigt minska vår påverkan på planeten.

Vitamin efter person - Tiden när vi valde kosttillskott efter bokstav är över. Nu vill vi ha kosttillskott som är anpassade efter våra individuella behov och de resultat vi är ute efter. Vårt behovstest som är ett första steg i att möta den utvecklingen. Genom att personifiera våra rekommendationer får våra kunder endast de kosttillskott de behöver, vilket också sliter mindre på vår planet.

Mindre avfall, mer vitaminer - Frakt, innehåll, format och paketering. Framtiden behöver innehålla mer – absolut inte mindre – vitaminer, men däremot mindre avfall, spill och utsläpp. Det är vår ambition och målbild. Det är därför vi tagit initiativ som ett nytt refillsystem, att frakta i bulk och att plocka bort onödiga förpackningar och vissa produkter.

Gräv där du står - I takt med att nya produktionstekniker utvecklas blir det snart möjligt att “gräva där vi står” i större utsträckning. Vi vet att det finns enorm kraft i vår lokala natur här i Norden. Den vill vi absolut använda i våra produkter, när vi kan få samma höga kvalitet på innehållet från närmare råvaror.
Skulle du till exempel kunna tänka dig att äta restprodukterna från mussleproduktion, som skalen som idag slängs? De är fyllda av viktiga vitaminer och mineraler och är ett bra exempel på hur vi kan ta vara på en ”glömd” resurs i havet. Att ta hand om det som annars slängs är ett bra sätt att minimera människans påverkan på klimatet, i alla branscher. We’re on it!

 

Läs hela rapporten här

 

Join the support club

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få 50 SEK att handla för!

  • Ta del av nyheter
  • Inspiration och expertens tips
  • Guider för välmående
  • Speciella erbjudanden

Vi hanterar dina personuppgifter i enlighet med vår Integritetspolicy Du kan när som helst avregistrera dig från vårt nyhetsbrev.

Sociala medier
Copyright © 2024, Great Earth Scandinavia AB.
logotype medlem i svensk egenvårdlogotype certifierad för self care