Enligt en ny undersökning av YouGov, på uppdrag av Great Earth, upplever 70 procent av de tillfrågade att deras mående påverkas av deras dagliga matvanor samt kosttillskott (vitaminer och mineraler) och över 50 procent vet vilka näringsämnen de behöver få i sig för att ta hand om hud, hår och naglar – men slarvar eller orkar inte engagera sig för att få i sig dem.
I en färsk YouGov-undersökning står det klart att närmare hälften av kvinnorna ser vitaminer och mineraler som en del av sin skönhetsrutin, och lägger gärna pengar på det. Däremot skiljer sig attityden kring kost- och näringstillskott mellan åldrarna. Yngre till medelålders kvinnor (18–39) lägger hellre pengar på yttre skönhetsrutiner, så som smink och hudvård än vad äldre kvinnor (60–65) gör, som i större utsträckning lägger pengar på vitaminer och mineraler – och ser det som en del av sin skönhetsrutin.
– Tar vi hand om insidan kommer det att spegla sig även på utsidan. För i slutänden spelar det ingen roll hur många krämer vi smörjer in oss med om vi inte tillför rätt näringsämnen på insidan – och ger kroppen förutsättningar att tillgodogöra sig dem. Det gör vi genom att äta varierad kost, hålla vätskebalansen, sova ordentligt och inte stressa. Att också tillföra extra tillskott av vitaminer, mineraler, antioxidanter och andra ämnen, ger bättre förutsättningar för såväl insidan som utsidan, säger Jorunn Wallton-Haaland, VD på Great Earth.
Många kvinnor upplever att hår- och hudkvalité har påverkat deras självkänsla negativt
Undersökningen visar även att hälften av svenska kvinnor i åldrarna 50–59 upplever att deras hud- och hårkvalitet har påverkat deras självkänsla negativt under åren. Siffran ser annorlunda ut bland yngre kvinnor – där 37 procent i åldrarna 18–39 inte känner igen sig alls i påståendet.
Kunskapsbrister kring näringsämnen för hud, hår och naglar
När det gäller vilka näringsämnen som hud, hår och naglar behöver visar undersökningen på de kunskapsbrister som finns där närmare en av sex kvinnor rapporterar att de inte vet vilka näringsämnen som faktiskt behövs – men den största kunskapsbristen finner vi bland kvinnor mellan 18–39 år (40 procent).
Läs mer om den ätbara femstegsrutinen
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 22 April - 01 Maj 2022 har sammanlagt 1001 intervjuer via internet genomförts med kvinnor 18-65 år i Sverige.